divendres, 27 de març del 2009

Primer model de Schramm




Camp d’experiència: L’actitud que adopten la FAD i l’agència davant de les drogues.

Font: Fundació d’Ajuda contra la Drogadicció.

Codificador: L’agència

Sra. Rushmore.

Camp d’experiència: L’actitud que el públic massiu té sobre les drogues.

Decodificador: El públic

que veu l’anunci.

Destí: La finalitat que coincideix o no amb les intencions del codificador i la font.

missatge

Camp d’experiència que comparteixen la font, el codificador, el decodificador i el destí: El coneixement que tenen sobre les drogues i les seves conseqüències


L’esquema es basa en dues bombolles que reben respectivament el nom de camp d’experiència, les quals es refereixen a les realitats que han viscut l’agència i el públic. El punt on s’entrellacen coincideix amb l’experiència que han tingut en comú i també en el missatge. El camp d’experiència en què es refereix l’anunci l’han de compartir les dues parts, per tal de comprendre el missatge correctament. Aquest està fet amb un to d’ironia que utilitza una metàfora per expressar la crítica del ús inconscient de les drogues. Si es donés el cas que el receptor no tingués la capacitat de desxifrar el sentit que s’amagava darrere la metàfora, no l’haurà rebut correctament. Però si no és així, l’objectiu inicial de la font s’haurà complert. Perquè el destí coincideixi amb les intencions de la FAD i l’agència, s’han de complir una sèrie de condicions:

- Que estigui formulat de manera que cridi l’atenció: L’anunci ho ha aconseguit a través de la comparació entre una caixa de caramels i unes pastilles d’èxtasis. També, usa uns colors molt cridaners que atrauen al públic i fan que s’hi fixin.

- Que estigui amb sintonia, és a dir, que es refereixi a l’experiència comuna de les dues parts: Quan el públic mira l’anunci, ha de ser capaç d’entendre de què se li parla, com també han d’estar en sintonia la llengua de l’emissor amb la del receptor.

- Que desperti necessitats del destinatari i que suggereixi una manera de satisfer-la: El missatge presenta un motiu sobre el qual es podria justificar un canvi d’actitud per part dels drogaaddictes o aconseguir la prevenció.

- Que sigui adequada amb la situació del grup en el moment que la rep per tal que realitzin una resposta adequada.

Un altre agent que intervé en la bona o dolenta decodificació del públic són els líders d’opinió. Aquests influeixen sobre la decisió del receptor, és a dir, segons el grau d’influència, el públic reaccionaran de manera positiva o negativa sobre les expectatives que l’emissor havia projectat.


1 comentari:

  1. Muy bien, pero me ha sido dificil leerlo por el fondo de color negro, nota =8

    ResponElimina