divendres, 27 de març del 2009

Segon model de Schramm


Les característiques principals de l’agència Sra. Rushmore, codificadora d’aquest anunci són: un alfabet i una realitat occidental vinculada amb el llenguatge gràfic empleat, el castellà com a idioma, el no a la droga com a tema principal i un conjunt de característiques més que posteriorment compartirà amb el descodificador.

El missatge que ha de ser descodificat per part del públic, és una campanya publicitària que té com a eslògan principal: “ Lo más peligroso de las drogas es olvidarnos de lo que realmente son”. Aquest no és l’únic missatge, el to i la tipografia empleats acaben completant part del seu significat. L’anunci fa una metàfora entre una cosa tant quotidiana com ho són els caramels i les drogues, les quals es prenen com si fossin quelcom rutinari. Els colors pastel i la tipografia generen un efecte contradictori ja que la font de la lletra és rotunda i seriosa. Aquesta s’oposa a la innocència utilitzada en els tons roses, blaus i grocs de les pastilles. El missatge utilitza la ironia per transmetre la seva crítica, amb l’ intenció que sigui interpretada com a tal i aconseguir així una descodificació favorable.

Perquè el missatge sigui descodificat, la persona o persones que rebin el missatge hauran de tenir un camp de coneixement suficientment capacitat per a poder entendre’l, és a dir, hauran de compartir les característiques principals del codificador ( des de l’idioma i l’alfabet fins al tema tractat).

Un cop descodificat el missatge, el públic l’ha d’interpretar influenciat pel context en què viu i sobretot, pels líders d’opinió. Davant de l’intput, les persones tindran un output que esdevindrà la seva interpretació.

En funció dels valors que transmetin els líders d’opinió, la resposta al missatge

serà diferent. En el cas del drogaaddicte, la resposta probablement no complirà els efectes que el codificador preveia ja que està influenciat per uns corrents d’opinió que justifiquen el consum de drogues. Però en canvi, la gent conscienciada reforçarà la seva decisió d’abstenir-se, influenciada per uns líders d’opinió diferents.

En funció d’aquesta resposta (segon missatge), el nou decodificador, la FAD,

haurà d’interpretar quina ha estat la resposta a partir de les dades que reflecteixin el descens o l’augment del consum de drogues. Aquesta interpretació la farà mitjançant diferents tècniques com poden ser les enquestes o bé revisant els índex del seu consum. Si l’efecte ha estat positiu significa que ha hagut una efectiva comunicació entre el codificador i el descodificador.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada